Ook last van ongewenste mail, of juist meer van ongewenste telefoontjes en ongewenste zaken in de brievenbus?
Van de verschillende marketinguitingen die je als consument ontvangt is e-mail toch veruit de minst belastende, één druk op de knop en is het (voorgoed) verdwenen. Telemarketeers bellen bij voorkeur tussen 7 en 8 uur ‘s avonds, met andere woorden op een moment dat je er niet op zit te wachten. Huis-aan-huisreclame vergt een enorme hoeveelheid drukwerk omdat het in tegenstelling tot e-mail niet getarget kan worden en er dus maar met hagel wordt geschoten. Het verplicht je vervolgens weer tot een wandeling naar de oudpapierbak en voor de seals die er tegenwoordig omheen zitten naar de plasticbak.
In dat licht bezien is het verwondelijk dat email van deze drie aan de strengste regelgeving is onderworpen met de hoogste boetes wanneer dit overtreden wordt. Bovendien kan je e-mail alleen op basis van opt-in ontvangen, terwijl er voor telemarketing een bel-me-niet register bestaat en de opt-out voor huis-aan-reclame een ontsierende sticker op je brievenbus is.
Voor de nodige rust tijdens het eten en een aanzienlijke milieubesparing wordt het daarom hoog tijd voor een bel-me-wel register en een JA/JA sticker.
4 Sep 2013